Bokomslag 99designs

Häromdagen bestämde jag mig för att starta en designtävling på 99designs där designers och illustratörer fick tävla om att göra framsidan av bokomslaget till min bok 12 sydamerikanska bakverk och desserter.

På 99designs går det också att starta tävlingar för hemsidor, logotyper, headers, bloggar och annat smått och gott.

hämta

Tävlingen har olika nivåer, först är den öppen för alla, sen väljer man ut finalister och tävlingen stängs för de andra.

Jag skrev helt enkelt ner vad jag ville ha, beskrev så utförligt som möjligt mina önskemål. Snart började de olika förslagen till framsidan strömma in. Vissa av illustratörerna var väldigt på och ville ha feedback på en gång. Man kunde alltså och det var viktigt att under arbetets gång ha kontakt med illustratörerna. Man kunde ge dem betyg också, ett par gånger blev jag tvungen att ge 1 stjärna av 5…de omslagen försvann rätt snabbt.

Först  bifogade jag inga bilder och då var heller inte kvalitén den bästa på omslagen, några förslag var riktigt hemska faktiskt. Min tolvåriga son gapskrattade när jag visade honom en design, han sa: “men mamma, det där typsnittet är ju till spel! ” (han om någon borde veta).

Jag var faktiskt lite besviken över bidragen i början, funderade på att dra mig ur, tacksam över att vinstsumman på 299 dollar (2080 kronor) gick att få tillbaka om man inte var nöjd. Man kunde få tillbaka summan om man inte hunnit till den sista nivån av tävlingen.

Men snart började bättre förslag till bokomslag dyka upp. Jag bifogade 2 bilder de kunde jobba med samt en inspirationsbild.

Efter det tog jag steget att garantera vinstsumman, jag gjorde det för att jag var redan rätt nöjd med en design och tänkte att det vore bra att locka nya tävlande om de visste att jag inte skulle dra mig ur. Den garanterade vinstsumman ledde till att fler illustratörer började tävla och några var väldigt kreativa 🙂 och gav mig inspiration att jobba vidare med den designen jag gillade.

Tävlingen är nu avslutad och här ser ni vinnaromslaget!

12 sydamerikanska cover

 

Leave a Reply

