Marknadsföring av e-bok

Nu är jag officiellt en indieförfattare och jag firar just nu med att äta lakritsgodis, tråkigt jag vet men jag försöker ställa in mig på den tid som kommer nu när min första e-bok är ute. Jag tror att min närmsta framtid handlar om marknadsföring. Marknadsföring. För det spelar ingen roll hur många timmar jag satt framför datorn, att jag lärde mig hantera layoutprogrammet Scribus och att resultatet blev en bok med fin layout (de på Elib gav mig komplimanger för den, men det kanske de gör med alla osäkra indiförfattare) och med annorlunda innehåll, om ingen vet att boken finns.

marketingCloud

 

Om ingen vet att boken finns så kommer ingen att köpa den.

Jag har en en lista som ska betas av med alla marknadsföringsåtgärder jag ska göra. Vilka som kommer att lyckas vet jag inte,  jag har idag inte tillräcklig erfarenhet att på förhand veta vilka som är mest effektiva och därför kommer jag att testa alla. Och det kommer att ta tid men det vet jag, jag ser detta som ett långsiktigt projekt.

Jag kommer att skriva om marknadsföringen av boken här på bloggen.

Det första steget jag har gjort är att ha anmält boken till Indie Book Awards. Sen har jag börjat kontakta bloggar för samarbete. Jag planerar en tävling där den lyckliga vinnaren vinner..just det, min bok!

 

 

 

Leave a Reply

