Avtal mellan mig och Elib

Det var ett tag sen jag uppdaterade bloggen. Så är det. Tiden då jag har varit frånvarande är samma tid som jag har väntat på att avtalet från Elib skulle skrivas under. Jag skrev under den samma dag jag fick den vía mejl. Jag signerade den med ett sms, rätt smidigt. Elib signerade inte.

För den som är inne här för första gången kan det var bra att påminna om vad exakt det är jag försöker göra. Jag ska publicera en receptbok i eboksformat. Boken heter 12 sydamerikanska bakverk och desserter, och innehåller alla de sötsaker jag har ätit som barn i mitt hem. Jag ska först publicera den på svenska, sedan på spanska och engelska och ge ut den på Amazon. Boken är den första i en serie receptböcker, jag har material till minst 3 böcker till.

För att publicera en e-bok, för att som i mitt fall konvertera den till e-bok från ett pdf-manus, och sen distribuera den, måste man skriva ett avtal med en e-boksdistributör. Idag är det Elib och Publit man kan skriva avtal med. Jag har varit i kontakt med Publit, de verkar snabbare i hanteringen men de konverterar inte till pdf e-bok utan endast till epub 2. Skillnaden är att epub 2 är ett flödande format vilket innebär att man bland annat kan förstora upp texten om man har dålig syn och kan anpassa den till olika skärmar. Min bok innehåller bilder och text och jag behöver att e-boken ser ut som mitt pdf manus, bilderna ska inte flyttas utan vara i ett fast format.

Publit hälsar att i augusti kan de även konvertera till epub 3, som även kan göras i fast format! Coolt med alla framsteg 🙂

patience-love

 

Tålamod är en fantastisk egenskap, ett slags tomrum, en tystnad som sedan fylls av något mycket bättre..

Idag fick jag ett mejl om att avtalet skrivits under av Elib. Jag kan nu skicka manuset till dem för konvertering!

Den här väntan över avtalet är jag idag tacksam över. Det har varit tyst och skönt och jag har under denna tid fått distans till mitt manus, pratat om den med andra som fått se den, rättat till detaljer och framför allt gjort förbättringar i manuset, som om jag direkt hade skickat den till Elib för konvertering, hade missat. Man kan säga att utformningen av boken fördjupats och mognat. Så tack för den påtvingade väntan Elib!

Leave a Reply

