Jag pratade med Emelie Schepp en stund

Som jag berättade i mitt förra inlägg, så var jag på Örebro bokmässa en kort stund. Där lyssnade jag på Emelie Schepp som höll föreläsning om hennes väg till att bli Sveriges främsta egenutgivare. Det var intressant att höra om hennes något brokiga väg till att bli författare. Genom reklambranschen, barnafödande, filmmanus, avhoppade studier och eget företagande- till att ta emot stora lastpallar med böcker i garaget som hon själv körde ut till återförsäljarna.

images

Och hon marknadsförde boken själv, även om det inte framgick hur hon hon gjorde det, förstod man att det var på alla sätt hon kunde. Sociala medier och mun till mun metoden lär det ha varit och hennes bakgrund inom reklambranschen borde ju ha bidragit till försäljningsframgången. Men det trodde hon inte själv varit avgörande, hon menade att hon ingenting visste om förlagsbranschen, att hon varit helt ny när hon började.

Hon pratade en del om vikten av att ta emot/ anlita hjälp som exempelvis lektör och korrektur, att ensam är inte stark och berättade att hon satte upp klara och tydliga mål. Ett av målen var att slå Kaj Karlsson, en egenutgivare som sålt en hel del. Och det klarade hon av för hon hade lyckats sälja 40.000 ex!

Efteråt signerade hon böcker. Jag köpte två stycken för en hundring, sen pratade vi. Eller jag ställde frågor och hon svarade. Och jag hade läst en hel del om henne så jag hade massor med frågor. Boken (produkten) måste vara bra, sa hon, det är otroligt viktigt. Men hur vet man att boken är bra? Hon menade att texten skulle vara väl genomarbetad och återigen; be om hjälp!

Under pratstunden kom det fram (tror det var syrran som avslöjade mig) att jag också kommer att ge ut en bok själv; bakboken. Hon lät uppriktigt intresserad och gav mig flera konkreta råd på hur jag skulle kunna nå ut med bakboken när den väl kommit ut. Hon pratade om hur viktigt det är att hitta sin nisch, och här lyssnade jag väldigt noga. Det ges nämligen ut väldigt många bakböcker och jag har flera gånger tänkt att marknaden kanske redan är mättad, att det redan finns för många bakböcker. Hitta en nisch. Detta upprepade hon flera gånger.

Vi pratade också om hon skulle bli utgiven av Wahlström & Widstrand, och att det skulle göras en del ändringar i boken. Hur kände hon kring det? Här menade hon att hon bara var glad att boken skulle bli ännu bättre och det var ingenting som bekymrade henne. Jag avslutade vårt samtal genom att fråga hur hon nischat sig, hon svarade “genom huvudkaraktären Jana”.

Avslutningsvis får jag känslan av att det ligger ett ganska erfaret entreprenörskap bakom försäljningsframgångarna, och jag tror att om man vill sälja många böcker, ska tänka som en företagare som säljer en produkt, men samtidigt kunna stå för den produkt man säljer, för både kvalitet och innehåll.

Boken ligger nu på mitt nattduksbord i väntan på att bli läst. Återkommer med en recension.

One thought on “Jag pratade med Emelie Schepp en stund

  1. Pingback: Paulina Martinez bloggar om Emelie Schepp | Emelie Schepp

Leave a Reply

