Gone girl

Jag har precis läst ut Gillian Flynns, Gone Girl och blir alldeles varm i kroppen när jag tänker på den. Det är en sådan sorts bok man inte vill släppa ifrån sig, hur klyschigt det än må låta. En mörk berättelse, väldigt spännande som gjorde att jag hela tiden ville återvända till den. Jag skapade nya tidsluckor för att kunna göra det; köpte skräpmat (McDonalds) två gånger under en vecka för att slippa laga mat (till barnens stora glädje men de måste ju också få ut något av att mamma läser spännande bok), sket i tvätten (vilket i stunden kändes rätt bra men sen växte klädhögen och guud vad de smutsar ner kläder), och ringde inte tillbaka till den där personen som sökte mig så frenetiskt….

Det är så en arbetande trebarnsmor skaffar sig tid för att läsa..

gone-girl

Jag gillade språket i boken, tonen; rappt, smart, coolt och ibland roligt. Som jag tänker mig New York språk.

Och handlingen:

Vackert par, Amy och Nick, lever i New York och jobbar i mediebranschen. Amy är rik och behöver egentligen inte jobba, Nick måste det. Men när bägge förlorar jobben bestämmer de sig för att flytta till lantliga Missouri, Nicks barndomsstad. Nicks mamma är dessutom mycket sjuk och det påverkar också flytten tillbaka.

Amy, en typiskt New York chica, bara hatar det….och hon skriver dagbok där vi får följa paret när de först träffades, hur relationen utvecklades, sexet, de var ju soulmates, höjdpunkterna och sedan….det bittra efterspelet, de nakna, hårda ironiska beskrivningarna som ger en väldigt osympatisk bild av Nick…

…men sedan träder ännu en Amy fram…men här går det inte att säga mer utan att avslöja bokens handling.

Nick berättar sin story om äktenskapet i nuet, om hur han ser på förhållandet, på Amy och där växer det fram en lätt otrevlig bild av Amy. Deras berättelser möts någon gång i mitten och vi får följa deras väg mot en spännande upplösning. Men innan det händer:

försvinner AMY.

Och blickarna vänds mot Nick.

Läs!

 

 

Leave a Reply

