Godnatt

Så igår kväll var det min tur att natta mellansonen. Innan vi släckte nattlampan, efter diverse sagor och samtal ( “som vi nog bäst sparar till en annan dag, lilla gubben”), tittade jag en sista gång på klockan, den var då 19.47. Godnatt.
Jag slår upp ögonen och ser mig undrande omkring, mörkret i rummet har förändrats. Jag letar fram mobilen som hamnat mellan kuddarna. Klockan är 01.17. Förvirrad och med lätta inslag av ångest tänker jag, hur och var försvann timmarna?
Jag går försiktigt ner för trappan, det är väl lika bra att sova resten av natten i min egen säng. Men på min sida av sängen sover äldste sonen djupt, han, som aldrig riktigt förstått eller accepterat att han måste sova ensam när vi föräldrar sover tillsammans, och med yngste sonen i mitten dessutom.
Jag har inte hjärta att väcka honom eller ens bli det minsta sur. Jag går tillbaka till mellansonen och lägger mig försiktigt bredvid honom och tänker att det bästa vore att inte ha vaknat alls….

In_light_of_the_night_by_Uraeus82

Leave a Reply

