Scribus

Programmet Scribus är ett layout/publiceringsverktyg med öppen källkod eller programvara, vilket innebär att det är fritt att ladda ner för användning. Jag använder Scribus för formgivningen/sättningen av inlagan, det vill säga för själva innehållet i boken. Hade det varit en skönlitterär bok jag skapar hade jag kunnat sätta boken i Word men eftersom boken kommer att innehålla många bilder föredrar jag ett program som lättare hanterar det.

Jag jobbar i ett dokument där jag hämtar in texter, recept och bilder. Alla mina recept har jag i ett dokument som heter “Löptext”, för mina recept blir ju bokens löptext. Bilderna har jag i olika mappar beroende på var i bildhanteringsprocessen de befinner sig och med texter menar jag förord, inledning, innehåll etc. och dessa texter har jag i en mapp som heter just…Texter.

Alla texter är korrekturlästa sedan innan, men mer än så behöver jag inte göra innan jag hämtar texten till Scribus. Typsnitt, textstorlek, färger, sidnumrering och effekter till texten gör jag direkt på Scribus. Och jag kan ändå korrigera texten i Scribus om jag behöver det, om det är något jag missat sedan tidigare. Själva dokumentet kommer jag, när allt är klart, konvertera till en pdf fil som jag sedan sänder iväg till tryckeriet. Men det finns en hel del att tänka på när dokumentet innehåller bilder som exempelvis låg/hög upplösning, filformat och färghantering/separering. För bilder har jag använt Gimp, också en fritt program, som är kompatibelt med Scribus. Men Gimp ska jag skriva om i ett annat inlägg.

scribus_os-x

Innan man öppnar ett nytt dokument, som är det man kommer att jobba med under hela processen, måste man bestämma storlek på inlagan, bestämma marginalerna och det s.k bleeds, skärmärken, som är den del av pappret som skärs bort efter tryck. Jag har använt 5 mm bleeds. Den här informationen kan man få från tryckeriet man kommer att använda sig av, men 5 mm brukar vara rätt vanligt. Man kan också till en början bestämma hur långt dokumentet ska vara, d.v.s antal sidor men det gör inget om man beräknar fel, för man kan ta bort, infoga eller flytta på sidorna efteråt också.

Scribus laddar man ned gratis vilket såklart är bra. Här är en länk.

För mig är det svårt att jämföra Scribus med exempelvis InDesign som är själva “moderprogrammet” för layoutprogram men som kostar flera tusenlappar, av den enkla anledningen att jag inte använt den, och att den är rätt dyr såhär i början av min “egenutgivningskarriär”. Sen har jag haft fullt upp med att lära mig hur Scribus fungerar, för otekniska jag är det en stor grej att hantera programmet. Jag erkänner att jag fått en del hjälp av sambon…

Det finns också ett program som heter QuarkXpress som jag hört ska vara bra men som också är dyr.

Här är en bra länk som beskriver den sista Scribus versionen, dess begränsningar men även positiva egenskaper. http://www.danmason.co.uk/2012/02/26/scribus-open-source-alternative-to-quark-and-indesign/

Paulina

2 thoughts on “Scribus

  1. Tack för informationen. Har också funderat över scribus, då sättning och formgivning är dyrt och då man tänker ge ut flera böcker tjänar man klart på att göra det själv. Varför skulle du välja att göra en vanlig bok i word? Är den inte tillräckligt bra för mkt text? Har hört att det blir väldigt b om man gör det i word. Formger du pärmen själv också, går det att göra i scribus? Ha en fortsatt bra dag!

    • Hej! Om jag hade gjort en textbok hade jag nog valt Word som jag ändå hanterar (till en viss gräns),för Word är ett ordbehandlingsprogram. Men eftersom min bok kommer att innehålla många bilder, och i Word kan det vara krångligt med bilder är min erfarenhet, så hittade jag Scribus där hanterandet av bilder är enklare. Man kan formge pärmen själv också men jag har inte hunnit så långt 🙂

Leave a Reply

