Om döden-frågor som måste besvaras

Jag har en pojke som ställer besvärande frågor. Eller jag har tre pojkar som ställer frågor men det är han i mitten som ställer de svåraste. Dödenfrågor.

heavenly vision

Vad händer när vi dör? Föds kroppen en gång till? Vem möter oss när vi dör och hur ser dem ut? Kan man dö ensam? Sådana frågor ställer han med allvarlig min, stora ögon. Och jag vill så gärna svara “bra” och inte åstadkomma något form av trauma  genom ett ogenomtänkt svar, så jag letade upp en bok jag tänker beställa hem som heter just Dödenboken som ska vara bra. Den går att beställa här.

hämta

Min erfarenhet av svar på frågor om döden när jag var barn, var….ovanlig. Minns att jag låg i min säng och grät tyst. Jag var kanske i 5-6 årsåldern och hade nyss förstått, det vi alla en gång måste förstå och acceptera, vi ska alla dö! När man är barn måste det te sig som något så hemskt och ogripbart och jag kan tänka mig hur rädd och ledsen jag måste ha varit i den stunden.

Min pappa hörde mig gråta och kom in i sovrummet för att trösta. Pappa undrade varför jag var ledsen men jag svarade inte, tyckte kanske det var lite pinsamt och lite svårt att prata om. Alla som känner min pappa vet att han har en kraftig, mörk och stark röst, en riktig jultomteröst, och det var med den rösten han sa:

“Gråt inte gumman, för alla problem i världen har en lösning, förutom ett”.

“Vad?” undrade jag.

“Döden”, svarade pappa.

 

Leave a Reply

