Expeditionen Min kärlekshistoria av Bea Uusma

Ännu en Augustvinnare, en bok som jag slukar i mig som om det vore en macarons…(fransk mandelmarängbakelse med söt fyllning). Jag gillar den här boken men kan inte riktigt förklara varför. Jag hade inte ens hört talas om den här misslyckade ballongfärden till Nordpolen, om ingenjör Andrées expedition, eller kanske talade vi om den i skolan någon gång men då var jag säkert någon annanstans. I tanken.

20140131_100306

Det här med att snöa in sig på ett speciellt ämne känner jag igen. Minns en gång då jag fick för mig att ta reda på allt jag kunde om Amishfolket. Eller den gången då jag bara slukade allt jag kunde hitta om geishor. Varför? Ingen aning.

20140128_135133

Jag vet inte varför Bea Uusma väljer just detta tema, den misslyckade ballongfärden till Nordpolen, men det är väldigt spännande att följa hennes jakt på det som verkligen hände med expeditionen. Varför dog dem? När de hade mat, medicin och annat för att överleva. Hur dog dem? Var det trikiner som dödade dem? Trikiner som finns i isbjörn, som de åt massor av. Blev de attackerade av en isbjörn? Troligtvis en av dem.

Sedan finns en fin kärlekshistoria läsaren får ta del av, mellan en av expeditionsmedlemmarna och Anna. Anna som till sist gifter sig med en annan, men när hon dör ber att hennes hjärta ska begravas hos den hon alltid hade kvar i sitt hjärta. Nils.

Shit, man tror inte att dessa kärlekshistorier finns!

Hennes röst, Beas, är mild, saklig genom boken. Ändå anar man hur envis hon måste vara för att under 15 års tid samlat information om händelsen. Det är ganska beundransvärt faktiskt.

20140131_100213

Jag rekommenderar den här boken, den är spännande, eller det är spännande att följa Beas väg genom alla detaljer för att ta reda på vad som verkligen hände med expeditionsmedlemmarna. Det enda jag saknar är någon slags slutsats där Bea med mer bestämd röst skriver vad hon faktiskt tror. Här skulle hennes röst varit klarare.

Chao

Leave a Reply

