Tålamodsprövningar, sjukdom, osäkerhet…drabbar också egenutgivare

En av svårigheterna med att vara egenutgivare är att vara så beroende av sin egen arbetskapacitet. Eftersom man både skriver boken (i mitt fall bakar, skriver recept, fotar) och ger ut den själv så drabbas arbetet av allt man kan tänkas gå igenom. Är man trött och låg en dag så händer det mindre på bokfronten, är man sjuk eller är barnen sjuka så händer det ännu mindre. . Jobbet går liksom inte framåt, energin saktas ned och man kan inte låta någon annan ta över rodret en stund, någon dag eller så, för skapandet av en bok är en personlig grej. Så ser jag det i alla fall.

Slide-1-450x318

Det har varit trögt på sistone. Jag började så strongt i höstas, bakade på som en galning, letade efter bra ljus för att fotografera och hade en riktig peak där innan jul men sen efter alla fester så…(måste det vara julafton varje år) bara sjönk det. Segt och tungt kändes det att påbörja arbetet igen. Inte blev det bättre av att jag och yngsta sonen blev magsjuka också till följd av att vi tvingades ställa in kalaset för den andre sonen. Sen kunde jag inte gå mötet jag var inbjuden till, den på Bonniers, där jag och andra egenutgivare skulle prata om egenutgivning.

Så jag har sett en hel del film, bra filmer, sedan har jag läst några intressanta fackböcker och snackat mycket i telefon och låtit inspirationen komma till mig och jag vet.. i alla skrivarhandböcker står det att något sådant inte finns, man jobbar på inspirerad eller inte. Men jag sket i det (pardon my french).

Och idag börjar jag sakta känna gnistan igen, lusten att skapa, energin att föra arbetet framåt, energin att avsluta! För det är inte så himla mycket kvar nu. Någonstans anar jag att jag kanske är rädd för att blir klar. För visst är det tryggt att skapa en bok och sitta och skriva inlägg på mina bloggar och skriva nån status på FB, det är sen det jobbiga börjar.

Marknadsföringen. Här har jag många tankar och idéer, men det får jag skriva om en annan dag.

I vilket fall som helst finns det något jag är extra glad över idag, det är att Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma väntar på mig i bibblan! Jag har länge sett fram emot att läsa den :).

Chao

Leave a Reply

