Egenutgivna böcker & kvalitet

Det pratas och skrivs en del kring frågan om kvalitén på egenutgivna böcker. Själv har jag inte läst någon faktiskt och kanske inte ens borde ge min åsikt kring detta. Men frågan om kvalitén på egenutgivna böcker är för mig central. Jag tycker att varje skönlitterär bok ska, innan den trycks, granskas av en utomstående, en lektör, en korrekturläsare och känner man att man själv inte fixar formgivningen av omslaget så tar man hjälp där och även när det gäller sättningen av boken. Detta är det minsta man kan göra för att möta läsarnas krav och förväntningar, tror jag. De här stegen hör till och de kan man inte hoppa över för att man bestämmer sig för att ge ut boken själv. För mig är det enkelt och självklart.

Sen kan ju tycka att boken inte håller, att storyn inte engagerar eller berör. Men det är ju en smakfråga.

quality

När jag först bestämde mig för att skippa vägen genom ett “vanligt” etablerat förlag och ge ut en bok själv, tänkte jag ge ut en novellsamling. Det var texter som jag hade jobbat med ett tag och som jag kände borde luftas och läsas av andra. Men ganska snart insåg jag, särskilt efter att ha etablerat en kontakt med en lektör, att dessa texter befann sig i ett omoget stadium, de var inte redo att luftas än. Det fanns mycket jobb kvar att göra, texterna behövde mogna  och växa till sig och skrivas om flera gånger.

Jag kunde i den stunden inte stå för kvalitén.

För det mesta är jag otålig och orädd, det är så jag fungerar. Har jag bestämt mig för något då gör jag det och sedan under processens gång får jag lösa problemen när de dyker upp. Så där och då kände jag en slags besvikelse nu när jag fått höra talas om egenutgivning och dess möjligheter. Och jag insåg att jag inte hade tålamodet att vänta på mina texter. Jag ville testa idén med att ge ut själv, lära mig de olika stegen, jag var redo för det. Vad skulle jag göra med all min lust (skapandets lust alltså)?

Då kom jag att tänka på min bakblogg Fröken Luisa, den som jag startade år 2009 i samband med att jag var mammaledig. En blogg som sedan ändrat utseendet ett par gånger och även bloggplattform. I den här bloggen fanns ju så mycket material, jag hade lagt ner tid på den och skulle det inte vara fantastiskt att göra en bok av den? Och på samma gång lära mig hur man gör det?

Såklart.

Och även när det gäller en bakbok måste den ju uppfylla vissa kriterier anser jag, språket måste ändå hålla ett slags flyt och vara grammatisk korrekt, instruktionerna måste vara enkla att förstå. Och jag har redan bett om hjälp med sättningen av boken, som visade sig vara svårare än jag först trott. Så avslutningsvis så tror jag att detta med kvalitet är att veta sina begränsningar, veta var och när man behöver be om hjälp.

Paulina

Leave a Reply

