Skuggan över stenbänken av Maria Gripe

13983

Jag har under en längre tid funderat över vad som har hänt med min läslust. Den där läslusten som fick mig att strunta i annat viktigt som skulle göras, en som fick mig att beställa pizzaleverans istället för att laga mat, som fick mig att handla extra underkläder för att jag inte hann tvätta mina egna, som fick mig att strunta i att svara i telefonen när det ringde..inget fick gå före min läsning på den tiden.

Det var rätt längesen jag kände så, flera år säkert. Och jag saknar det, saknar känslan det gav mig att försvinna in i en ny spännande värld där jag fick följa de olika karaktärernas utveckling ända till slutet.

Det är så mycket som ska göras i mitt liv, en massa saker faktiskt och sedan när jag gjort klart dem är jag trött, då orkar jag inte gå in i någon ny värld, så mätt som jag är på mig egen. Då sover jag.

Men häromdagen växte sig saknaden efter den speciella läskänslan starkt och det kan inte ha varit en slump att just den boken föll ner i i trappan hemma, från hyllan som jag har på andra våningen. Boken föll ned med en hård duns och jag blev rädd för jag kände inte igen ljudet. Ljudet av en bok.

Boken som låg på ena trappsteget var Skuggan över stenbänken av Maria Gripe, den första boken i Skuggserien som består av 4 böcker. Den andra boken heter …och de vita skuggorna i skogen, sedan Skuggornas barn och sist Skuggömman.

Jag läste böckerna när jag var i tidig tonår och liksom många andra unga fängslades jag av berättelsen, den mystiska Carolin, Berta, den envisa hushållerskan Svea och familjen. Personligheten i karaktärerna beskrivs så tydligt och jag kan många gånger känna igen mig själv i Berta, i Carolin.

Det är här min kärlek för litteratur föddes, det vet jag, och även genom Maria Gripes andra böcker som Agnes Cecilia- en sällsam histora och Tordyveln flyger över skymningen.

Nu har jag precis läst klart Skuggan över stenbänken och kan bara konstatera att den fortfarande fungerar för mig. Jag läste ut den på 2-3 dagar och ser fram emot att läsa nästa bok i serien. Boken har väckt min slocknade läslust!

Chao

One thought on “Skuggan över stenbänken av Maria Gripe

  1. Jag känner igen mig i mycket som du beskriver. Tiden verkar aldrig räcka till längre, och även om man väljer bort en, två eller tre viktiga göromål återstår alltför många måsten. Nu har jag läsning som belöningssystem: när jag klarat av en deadline (eller annat mål) får jag läsa en bok. Det fungerar mycket väl för mig. 🙂

Leave a Reply

