Ny profilbild tack vare brutalt ärlig mamma

Häromdagen fick jag sent ett telefonsamtal. Det var mörkt ute och jag hade precis parkerat bilen och tänkte först inte svara. Men så visste jag instinktivt vem det var: min mamma. Vi pratar nästan varje dag, ibland kan det bli flera gånger under samma dag. Jag plockade upp mobilen ur handväskan och såg på displayen, det var precis som jag trodde och jag svarade med mitt vanliga madre hay una sóla, som översatt blir mor finns det bara en av. Hon skrattar alltid när jag säger så och tycker att jag säger det retsamt.

Hon ringde mig för att berätta att hon genom Facebook surfat in på min bakblogg Fröken Luisa och att hon verkligen gillade bilderna på alla bakverk, de var såå lockande och såg såå goda och proffsiga ut. Och hon gillade också min presentation där jag berättar kort om mig själv. Men min profilbild..och här blev hon tyst och jag visste precis vad det betydde för i den tystnaden, i det vakuumet som uppstår brukar det finnas en hel värld som består av sådant min mamma inte säger rakt ut, kanske för att inte såra, men som hon ändå tycker och tänker och som bör komma fram. Jag och min syster brukar skratta åt det, hur duktig hon är på att låta oss fylla ut den tystnaden.

Dialogen som fördes mellan mig och min mamma under samtalet lät ungefär så här:

“Ja, jag vet, säger jag. Bilden på mig är inte bra, jag ska byta ut den. Du är inte den första som säger det”.

“Den ser inte ut som du gör, du som har ett så fint ansikte. Det är någonting med ljuset på bilden…Mamma stannar upp mitt i meningen.

” Ja, en kompis gillade inte heller den, hon sa att jag såg så blek ut på bilden och visst jag kan vara blek under vinterhalvåret men inte så blek”. Fortsätter jag.

” Jaa, precis väldigt blek är du och så är det något du gör med läpparna…

” De ser lite konstiga ut visst?

” Mmm”

“Nästan som om jag sprutat in botox i dem eller hur?” Säger jag.

“Ja! Som de där på tv, du vet, som ser ut som ankor” Mamma verkar väldigt glad att jag förstår henne.

” (skratt) Jag ska byta ut den, jag har bara inte haft tid”

” Men du borde byta ut den för den ser inte ut som du, för ditt ansikte är inte alls som du är… men annars är bloggen väldigt fin!

“Mmmm, tack. Jag ska byta ut bilden snart, lovar men nu måste jag lägga på men vi hörs imorgon. Puss!

“Ja, det gör vi, glöm inte att byta ut bilden. Puss!

Ungefär så lät vårt samtal och idag letade jag upp första bästa bild jag hittade, som profilbild. Den får duga så länge.

Chao

Leave a Reply

