När ge ut en bok? Utgivningsdatum?

Som vanligt när jag brinner för något, när jag lägger ner det mesta av min lediga tid till något jag gillar, blir jag otålig. Saker ska ske snabbt, jag pushar på och driver framåt och blir småsur när jag stöter på hinder. Som nu när jag jobbar på min bakbok, helst hade jag velat ha ut den innan jul.

Bild

Jag har en bild framför mig. Det är tidig kväll men redan mörkt.  Det snöar ute, det är snart jul. Vi befinner oss i en lokal på söder. Det är boklansering. På ett bord ligger böckerna, vackert inslagna i silverfärgat papper och rött band.  De har ett specialpris, är signerade och alla vill köpa den som julklapp till någon de håller kär, och så köper dem en extra till sig själva också. Den säljer hur bra som helst och jag skrattar nervöst över hur osäker jag har varit de senaste månaderna, skulle jag lyckas sälja ett enda exemplar?

Nu blir det inte så. För livet, mitt alltså, kommer ständigt emellan som för att påminna mig om att ta det lugnt. Det är mina uppdrag jag har som umgängesstödjare (måste ju försörja mig innan pengarna från bokförsäljningen trillar in ), det är vabbdagar, barnen blir ju fortfarande sjuka fast jag planerar att bli författare och egen företagare, och mycket annat som behöver sin tid. Sen blir jag trött också. I huvudet. Jag behöver rensa tankarna, framför allt fylla huvudet med nya tankar, se på film, (något jag verkligen gillar), yoga, promenera. Sånt som ger mig kraft och ork.

Så jag blev glad när jag läste det här. Mattias Boström skriver om vilka utgivningsmånader som kan fungera bra eller mindre bra. Det visar sig att just de månader jag tänkt ge ut min bok, januari-februari, är bra månader för en debutant.

Chao

2 thoughts on “När ge ut en bok? Utgivningsdatum?

Leave a Reply

