Bokomslag

Här kan man läsa om vikten av att ha ett bra bokomslag. Själv ska jag ge ut en bakbok och jag funderar på hur jag vill ha mitt omslag. Jag vet att jag kommer att använda mig av en bild och att boken kommer att ha ett visst tema, en viss sorts bakverk och ingredienser kommer att ta större plats, detta får gärna speglas i bokomslaget.

Sedan tänker jag att bakverk och sötsaker är ett tacksamt ämne att använda på ett omslag. Ni har väl sett omslagen med rinnande chokladglasyr och tårtor med sockerpasta i alla möjliga färger. Men jag vill ändå vara försiktig, det får inte bli “to much”. Den bild jag kommer att använda som omslag får gärna och ska vara aptitlig, lockande och inbjudande men den får inte vara vulgär. Låt mig förklara vad jag menar..ibland ser jag bilder på bakverk eller mat där bilderna är tagna i närbild, varenda liten detalj syns och jag undrar om jag verkligen vill se alla detaljer i just mat. Jag tror att jag vill ha ett visst avstånd till bilden, att det blir lättare att ta in den och njuta av den. Annars förlorar jag helhetsintrycket och därmed också intrycket av själva boken.

Och då förstår man hur viktigt omslaget är, ibland går man inte längre än att observera ett omslag och redan där, efter ett par sekunder bestämma sig om man vill se innehållet eller inte, om man ska köpa boken eller se sig om efter en annan av de hundratals böcker som finns i närheten. Och ändå är det innehållet i boken man mest jobbat med..

Jag har googlat fram några omslag för inspiration:

0060597070 Brown-Betty-Cover

Cover_KDP 9789814398046 9781920989972 BonAppetitDesserts bookcover-low-rez-540x680 book_cover tfischer-dessert-arch2 sprinkles_FINAL_72dpi Chao

Leave a Reply

