Vulkan bokförlag, bokutgivare

Nu har jag varit och besökt Vulkan, där jag pratade med Peter Norrman.

storlogga

 

Anledningen till att jag bestämde mig för att åka till deras kontor var för att se hur deras böcker ser ut i tryck. Framför allt ville jag känna på dem, få bläddra lite och väga dem i handen. Sådant som kvalitét på papper, tyngd och färg lade jag märke till. Samtidigt passade jag på att ställa en massa frågor som Peter glatt besvarade, även om han sade att vissa av dem var sådana man kunde ta ställning till när jag väl bestämt att anlita dem som tryckeri.

De böcker jag såg var tryckta i offset. Nu kanske det låter som om jag är väldigt insatt i detta, men glöm inte att för bara typ två månader sen hade jag ingen aning om termer som offsettryck eller digitaltryck. Men det finns alltså offsettryck som är det traditionella men nu också digitaltryck eller print on demand, som kanske bäst är lämpat för mindre upplagor? Det jag vet är att ifall jag anlitar Vulkan så är det offset som gäller. Det är den kvalitén jag vill ha på min bok, en som ser proffsig ut och fungerar kommersiellt.

Den stora överraskningen för mig och det jag egentligen mest var ute efter att veta var: går det att ha mjukpärmar till en bakbok? Nu kan jag besvara den frågan med att säga, ja, det går! Det heter danskt band, har flikar, är laminerad och fungerar bra för böcker i större format. Och det är en lättnad för mig, framför allt ekonomiskt. För mycket av detta handlar för mig om ekonomi, jag menar, vore jag stenrik skulle jag kanske välja hårdband, men då skulle jag nog också välja att trycka flera tusen exemplar och då skulle jag….i slutändan spelar det ingen roll vad jag skulle göra eller hur? Det som räknas är nu och hur den verkligheten ser ut.

Bokens utseende, framför allt omslaget är superviktigt för den potentiella köparen. Sånt har jag läst. Men också känslan tror jag, det taktila, att den känns bra i handen, att den lockar på något sätt, att den inte är för tung, för stor. Känslan som boken ger dig. Som när jag shoppar kläder, jag ska alltid känna på klädesplagget, det får inte vara strävt mot huden.

Avslutningsvis så tycker jag att besöket på Vulkan var väl värt min tid. Jag fick ut det jag ville, en sorts känsla av hur min bok kommer att se ut. Om jag väljer dem som tryckeri vill säga!

Chao

Leave a Reply

