Lördagsenkät- om böcker & läsning

Inspirerad av det här inlägget som jag hittade när jag surfade runt på bokbloggar, gör jag en egen lördagsenkät som belyser hur min läsning ser ut just nu.

Vid sängen:

Har precis läst ut Himlens fånge av Carlos Rúiz Zafón. Sträckläste den inte, även om den var spännande.

På mobilen:

Läser jag Bokens framtid, som består av artiklar ur Svensk bokhandel om bokbranschens utveckling. Intressant att få läsa om detta när man är i färd med att starta förlag.

Läser också Lyckas med bokutgivning, massor med intressanta och relevanta tips för mig. Författare Lars Rambe, Sölve Dahlgren, Ann Ljungberg.

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Jag har tyvärr inte ens börjat på den.

I handväskan: 

Har jag Typografisk handbok, nyttig men kanske inte världens roligaste bok om man säger så.

På surfplattan:

Har jag boken Den odödliga Henrietta Lacks av Rebecca Skloot. Fascinerande berättelse om Henriettas odödliga cancerceller som spreds ut över hela världen för forskning, långt efter att hon dött.

Massor med noveller eftersom jag är prenumerant på Novellix.

Vid soffan:

Omöjligt att ha böcker på soffbordet när man har småbarn som tycker att det är:

1) roligt att riva ur blad

2) skönt att använda dem som bitleksaker när de första ömmande tänderna är på väg.

Då & då

När jag skriver mina noveller och tycker att språket saknar flyt, plockar jag alltid åt mig Madame Bovary av Gustave Flaubert. Jag läser ett par meningar och snart är flytet i mina egna texter tillbaka.

Utmaningen: 

Som vanligt På spaning efter den tid som flytt, Swanns värld av Marcel Proust. Har läst första delen….(skäms för det är säkert den enda delen jag kommer att läsa..).

I väntan på: 

Jag väntar på Agaat av Marlene Van Niekerk, som fått väldigt fina recensioner och som jag ser fram emot att få läsa!

Återvänder ofta till:

livets-sju-andliga-lagar-en-praktisk-vagledning-om-att-uppfylla-sina-drom

Deepak Chopra, Livets sju andliga lagar, den här lilla boken med så mycket visdom har varit en favorit länge.

Vad läser ni just nu?

Ha en trevlig helg!

2 thoughts on “Lördagsenkät- om böcker & läsning

Leave a Reply

