Elanders Fälth & Hässler

Jag har varit i kontakt med Elanders Fälth & Hässler. Säljaren var väldigt trevlig som alla säljare är, vi pratade en ganska lång stund och jag fick en massa värdefull information om den typ av bok jag vill trycka. Det är ju en receptbok, alltså kommer formatet att vara större än en vanlig pocket. Jag vill helst ha hårda pärmar, men är medveten om att priset blir högre. Den kommer att innehålla bilder (såna där lockande ni vet), vilket också påverkar priset.

Vi pratade om papperstyp och färg på pappret. En receptbok ska ju vara “blädder & stänktålig” tänker jag, så pappret får inte vara för tunt. En annan anledning till att pappersvikten inte får vara för lätt är att bilderna inte ska lysa igenom. Min bok kommer att ha många bilder. Angående färg på pappret var det bra om det var vitt, eftersom ett gulcremefärgat papper kunde påverka färgen på bilderna på ett sätt som kanske inte var estetiskt snyggt. Sedan kunde man om man ville, ha olika sorts papper i samma bok.

hämta (1)

Vi pratade även om omslaget som ju ska vara en bild, då heter det tryckt överdrag. Vi pratade även en del om bildernas kvalitét, det ska vara högupplösta bilder minst 300 ppi, (för ett par veckor sedan hade jag ingen aning om vad det var). Sedan ska bilderna även färgsepareras. Detta går att göra på Photoshop, har man inte det programmet kan man göra det på något gratis bildbehandlingsprogram.

Anledningen till att jag kontaktade E. Fälth & Hässler (och här måste jag göra någon slags markering innan jag går vidare för när jag läser om företagsstart och vad man ska tänka på när man väljer namn på företaget, så har jag alltid läst att man ska välja ett enkelt, kort och lättstavat namn. Intressant att just detta företag gjort typ tvärtom..) Ok. Fokus. Jag kontaktade företaget för att mina två receptböcker om choklad visade sig vara tryckta på detta företag. Den ena Choklad av Jan Hedh, en av mina favoritböcker, har en så trevlig storlek. Den är inte alls sådär jättestor och bred som vissa receptböcker kan vara. Så jag tror jag kommer att satsa på just den storleken på inlagan, 170 bred & 240 i höjd.

Jag har även kontaktat Vulkan. Även där fanns en trevlig säljare, som tyckte att jag skulle besöka deras kontor för att ställa alla frågor jag ville och få möjligheten att få “känna” på deras böcker. Så jag planerar snart ett litet besök på Vulkan.

Chao

4 thoughts on “Elanders Fälth & Hässler

  1. Roligt att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag har också sätt många snygga böcker som är tryckta hos Elanders (tror att orsaken till deras hopplösa namn är att det är flera företag som slagits ihop men det kan jag ju ha fått om bakfoten).

  2. läste ditt blogginlägg via fb, intressant info. ett tips från mig är att kolla booksfactory.se där trycker jag mina böcker och jag har en mkt trevlig o kompetent mellanhand i sverige som heter bozenna. de har mkt bra priser och helt godkänd kvalitet. mvh bielke von sydow

Leave a Reply

