Att vänta på ett lektörsutlåtande..

…visade sig vara jobbigt. Jag våndades under ett par veckor & var ärligt talat skitnervös för vad lektören skulle skriva på utlåtandet.

Insecurity

Lite bakgrund. Innan jag bestämde mig för att ge ut en bakbok hade jag tänkt ge ut en novellbok. Jag gillar novellformen, som är som ögonblicksbilder av ett liv då väldigt mycket visas under en kort tidsperiod. Ibland behövs inte mer. Jag sände iväg en av novellerna till en lektör, det var första gången en helt okänd person läste något jag skrivit. Vad nervös jag var innan jag fick utlåtandet!

Efter några veckor som kändes onormalt långa fick jag 5 A4 sidor mejlat till mig, med kommentarer om textens styrka och de delar som behövde mer jobb. Lektören analyserade texten noggrant, såg saker jag inte sett och gav flera förslag på hur den kunde förbättras.

hämta

Jag kan bara konstatera att jag är helnöjd efteråt. Lektören såg med nya ögon på min text, och fann just de delar jag själv anade behövde bearbetas, där jag behövde tänka om & tänka nytt. För visst är det så att när man jobbat med en text länge, blir självblind och slutar se det uppenbara och självklara! Dessutom skrev han att det inte handlade om mig som person, utan att allt handlade om texten och om hur den kunde förbättras.

Chao

3 thoughts on “Att vänta på ett lektörsutlåtande..

  1. Det är toppen att få ett lektörsutlåtande! Jag var helt på det klara med att jag ville ha det innan jag gav ut min debutroman. Jag blev otroligt nöjd. Många A4-sidor med uttömmande information, på alla sätt. Det är verkligen en väl värd investering!

  2. Jag blev tvärtom jätte besviken på mitt lektörsutlåtande, tyckte att hon missuppfattat boken helt och mer eller mindre bara skrivit en sammanfattning på vad jag gjort. Så för mig var pengarna kastade i sjön! 😦

Leave a Reply

