Varför egenutgivning?

Att ge ut en bok lär det vara många som drömmer om, någonstans läste jag att var tredje person i Sverige skulle vilja publicera en bok.  Jag verkar höra till den gruppen. Men så är ju verkligheten den att det är väldigt svårt att få sin bok antagen på ett bokförlag, chansen lär vara minimal. Bokförlagen drivs av vinstmotiv, här är det ingen skillnad mot andra “vanliga” företag, så då satsar dem på de författare de vet säljer, och så är det några få som också får chansen att se sin bok ute i bokhandeln. Inget konstigt med det. Eller?

lonely_boat_by_alimba-d5j6ujq

Trots att viljan att skriva och skapa för mig är stor, kan jag ändå inte tänka mig att jobba som en galning på något i flera månader kanske under flera år som förmodligen inte kommer att leda till en något, i detta fall, en bok, där målet inte går att urskilja eller ens att se. Jag vet inte hur ni tänker kring detta? Är det värt att skriva koncentrerat under lång tid, ge sitt allt för boken, skicka in den till alla möjliga förlag och sen efter flera månader om alls, få tillbaka ett standardsvar med en enkel mening, en enkel refusering och sedan…ingenting. Sorry, men jag fungerar inte så, jag är van att arbeta mot mål.

Och så får jag höra talas om egenutgivning….och himlen tar en annan form.

heaven_opens_up_for_me_by_adityajames

Leave a Reply

